Er zijn zo veel verschillende vormen van Yoga. Daarom vind je hieronder een korte uitleg van een aantal populaire vormen. Wanneer je meer de diepte in wilt over Yoga en meer stijlen wilt ontdekken, raden we je aan even te googelen of volg een leuke verdiepingscursus bij ons!

Vinyasa Yoga

Vinyasa Yoga is afgeleid van Ashtanga Vinyasa Yoga. Dit is een actieve vorm van Yoga, op het ritme van je ademhaling, die een vaste serie houdingen kent. Vinyasa kent dezelfde beweging, alleen is de volgorde van de les samengesteld door de yoga teacher.  Alle houdingen worden in een flow aan elkaar geregen door de ademhaling. Als een soort prachtige ketting. Vinyasa kan heel krachtig zijn (power yoga), en je kunt ook een zachte flow doen. Soft flow Vinyasa bijvoorbeeld.  Vinyasa yoga is bedacht om kracht en flexibiliteit op te bouwen vanuit beweging en rust, lichtheid en zwaarte. Het is meditatie in beweging.

Kundalini Yoga

Kundalini is een vorm van Yoga die werkt op jouw energie niveau. Met herhalende bewegingen en verschillende ademhalingstechnieken wordt de Kundalini energie gestimuleerd. Het woord “Kundal” komt uit het oud Indiaas (Sanskrit) en betekent “krullende lok haar van de geliefde”. Het ontkrullen van deze lok is het wakker maken van de Kundalini energie die ligt opgeslagen in elk mens. Wanneer je die energie stimuleert, ontdek je dat je binnen en buitenwereld meer in balans komen.  In je lichaam “woont” jouw kundalini energie onderin je wervelkolom. Die is verdeeld in een zonnekant en een maankant (net als in yin/koel en yang/warm). Door de Kundalini Yoga komen deze energieën weer in balans. Dan  stroomt alles en kun je geweldig voelen. In Kundalini Yoga is een mantra (gesproken of gezongen woorden) een belangrijk onderdeel van het begin en einde van je yogales.  Wanneer je wel eens Kundalini Yoga gevolgd hebt, dan heb je vast gezien dat je yogajuf of meester een tulband droeg. Die tulband is om de energie in het haar te beschermen, de Kundal. En ook om “je hoofd erbij te houden”. Use your head, to live with heart. Zo is alles in balans.

Restorative Yoga

Toen we 6 jaar geleden begonnen met het lesgeven in Restorative Yoga, googelden de we To Restore. To Restore betekent terugplaatsen of terugbrengen naar de oorspronkelijke staat. Een reset naar je eigen standaardinstellingen. Het zoekresultaat leverde plaatjes op van keukenkastjes. Restorative Yoga is dan ook alsof je je eigen keukenkastjes opruimt en weer opnieuw indeelt. Deze metafoor gebruiken we  nog steeds in onze lessen. Restorative yoga is passieve vorm van yoga waarbij je lichaam volledig ondersteunt wordt door kussen, bolsters, dekens en andere “yoga props”. ook wordt er gebruik gemaakt van “verzwaring” op het lichaam door dekens en kussens. Je lichaam en geest kunnen zo maximaal van de houding profiteren, zonder dat je daarvoor actief hoeft te werken mét je lichaam. Doordat je minimaal 15 minuten of meer in een houding ligt, kunnen je gedachten soms alle kanten opgaan. Dit wordt begeleid in meditatie. Zo worden de yogahouding en de tijd dat je erin verblijft samen een meditatief moment. Restorative Yoga is een prachtige tegenhanger voor ons drukke leven. En ook  als therapie tijdens burn out kan deze vorm bijzonder helend werken.

Yin Yoga

Yin Yoga is vandaag de dag mateloos populair. Het is een trage en rustige vorm en ontwikkeld vanuit de yoga in combinatie met de Chinese geneeskunde. De verschillende houdingen werken een specifiek doelgebied in het lichaam en stimuleren zo bepaalde meridianen waardoor je lichaam weer beter werkt (bijvoorbeeld houdingen voor lever en nieren). Doordat de houdingen voor langere tijd worden aangehouden in combinatie met zwaartekracht en de ademhaling, wordt het bindweefsel rondom de spieren opgerekt, zodat er ruimte ontstaat om afvalstoffen vanuit de  spieren beter af te voeren. Ook kan de vorm diep werken op emotioneel vlak, omdat er ruimte ontstaat op plekken waar emoties vastzitten.

Hatha Yoga

Hatha Yoga is een van de oudste vormen van Yoga. Het is de Yoga van de fysieke houdingen (asana’s) en de ademhaling. De  houdingen worden los uitgevoerd. Elke houding kent een specifieke uitwerking op lichaam, geest en ziel. Je krijgt de tijd om met je ademhaling te zijn in de asana’s en zo te ontdekken wat de yogahouding met jou doet. Er zit ook tijd tussen het wisselen van de houdingen. Dat maakt het een meer statische vorm van Yoga. Ha staat voor de Zon en Tha voor de maan, deze zijn met elkaar in balans. Zoals in het Boeddhisme Yang (warm en mannelijk) en Yin (koel en vrouwelijk)  met elkaar in balans zijn.

Iyengar Yoga

Iyengar Yoga is ontwikkeld door de Indiase Yogi B.K.S. Iyengar.  De oorsprong van de houdingen is Hatha Yoga, maar ze zijn door Iyengar zelf volledig uitgelijnd met een wiskundige precisie. De linker en rechter hersenhelft worden door de yogahoudingen gestimuleerd optimaal samen te werken. Het lichaam is de poort naar de ziel. Om die poort te openen wordt in de houding gebruik gemaakt van blokken, kussens, riemen en andere “yoga props” om zo tot die optimale uitlijning te komen. Dit zorgt ook voor een optimale balans in lichaam, geest en ziel. Dus welke vorm van Yoga je ook kiest, uiteindelijk leiden ze allemaal naar hetzelfde, de eenheid in jezelf. De verbinding tussen hoofd, hart en handen.